Yılın şu ana kadar en yüksek hasılat yapan filmi olan “[Top Gun: Maverick] ilk ayında 1 milyar dolar hasılat elde etti. En büyük oyun olan “Call of Duty: Modern Warfare II” ise aynı miktarı sadece on günde elde etti. 2020’de video oyunu harcamalarının neredeyse dörtte bir oranında arttığı pandeminin de etkisiyle, oyun endüstrisi bu yıl dünya çapında 170 milyar dolardan daha fazla gelir elde edecek ve bu rakam küresel gişe hasılatının yaklaşık beş katı olacak.
Oyun sektörünün büyümesi düzenleyicilerin de dikkatini çekiyor. Microsoft, Xbox konsolunu üreten şirket, “Call of Duty” serisi dahil olmak üzere oyunların yayıncısı Activision Blizzard’ı 69 milyar dolara satın alma konusunda anlaşmaya vardı. Bu anlaşma, Microsoft’un tarihindeki ve oyun endüstrisindeki açık ara en büyük satın alma anlaşması.
Trustbusters’ın öncelikli endişesi konsol pazarıdır. Yirmi yıldır Sony ve Nintendo, tedarik zinciri sorunlarına rağmen “konsol savaşları”nda üstünlüğü ele geçirmişlerdir. Özellikle, Sony’nin en yeni PlayStation’ının satışlarını etkileyen sorunlar yaşanmıştır.
Bununla birlikte, Sony, Microsoft’un “Call of Duty”yi Xbox’a özel hale getirmesi durumunda, oyuncuların PlayStation’ı terk edebileceği konusunda endişe duyuyor. MIDiA Research adlı bir veri firmasına göre, PlayStation sahiplerinin yaklaşık %45’i bu oyunu oynuyor.
Sony’nin şikayeti biraz zengin görünüyor. Omdia adlı bir araştırma şirketinden George Jijiashvili, Sony’nin “Uncharted” ve “God of War” gibi PlayStation oyunlarını Xbox’tan uzak tuttuğunu belirterek, “Konsol oyuncularının hiçbiri münhasırlık konusunda vaaz verecek konumda değil” diyor.
Microsoft, “Call of Duty”nin yılda yüz milyonlarca dolar kazandığı ve PlayStation’da kalmasının “işlem maliyetlerinden dolayı ticari bir zorunluluk” olduğunu belirtiyor. Bu ayın başlarında, Sony’ye platformda “Call of Duty”yi tutması için on yıllık bir anlaşma teklif etti. Xbox’ın başında olan Phil Spencer daha sonra Verge adlı çevrimiçi bir yayında PlayStation’ın sadece “serinin bir sonraki oyununu değil, bir sonraki, bir sonraki, bir sonraki, bir sonraki” oyununu alacağını söyledi.
Böyle güvenceler eskiden yeterli olabilirdi. Artık öyle değil. Resmiyeti karmaşıklaştıran iki şey var.
Bunlardan biri düzenleyici havanın değişmesi. Microsoft’un içindekiler, birkaç yıl öncesine kadar Activision anlaşmasının sorunsuz geçeceğinden yakınıyorlardı. Ancak son zamanlarda, rekabet denetçileri büyük teknoloji şirketlerinin açgözlü büyümelerinden endişe duymaya başladılar. (Geçen yıl Microsoft, Apple’dan sonra piyasa değeri açısından 2 trilyon dolar sınırını aşan ikinci şirket oldu). Geçen yıl atanan yeni başkan Lina Khan yönetiminde FTC, Amazon, Meta ve diğerlerine yönelik soruşturmalar başlattı. Eylül ayında Avrupalı yargıçlar, mobil işletim sistemlerindeki pazar gücünü kötüye kullandığı gerekçesiyle Google’a verilen 4 milyar dolardan fazla para cezasını onadı.
Brexit’in etkisiyle güçlenen ve kadrosunu genişleten İngiltere Rekabet ve Piyasa Otoritesi (CMA), anti-trust arenasında beklenmedik bir önem kazanan aktör olarak ortaya çıkmıştır. CMA, Google ve Meta’nın reklam platformlarını, Amazon’un pazar yerini ve Apple ile Google’ın mobil tarayıcılarını inceleme altına almıştır. Geçen ay, CMA, Meta’nın Giphy adlı bir meme platformunu satın almasını geri çekmesi için talimat verdi, ki bu anlaşmanın bir sorun teşkil ettiği düşünülmemişti. CMA, şirketlere “davranışsal” çözümler yerine, işlerinin bazı bölümlerini satmaya zorlamak gibi “yapısal” önlemler uygulamayı tercih ettiğini açıkladı. Bu durum, “Call of Duty” kullanımına ilişkin kısıtlamaları kabul etmeye istekli görünen ancak oyunu tamamen bırakmak istemeyen Microsoft’u endişelendirmektedir.
İkinci bir zorluk ise oyun pazarındaki değişimdir. Microsoft, kendi zayıf konumunu kullanmaktadır: CMA’ya göre “konsolda sonuncu, PC’de yedinci ve mobilde hiçbir yerde”. Bununla birlikte, gelişmekte olan oyun abonelikleri işinde liderliği ele geçirmiştir ve hala yeni olan, aksiyonun Netflix tarzı bulut tabanlı oyunlarda iyi bir konuma sahiptir. Ampere Analysis adlı başka bir araştırma şirketine göre, Microsoft, abonelik pazarının %41’ini oluşturarak Sony’nin %30’unu ve Nintendo’nun %10’unu geride bırakmıştır. Oyun kütüphanelerine sahip abonelik hizmetleri arasında (örneğin, çok oyunculu oyunlara adanmış olanlardan farklı olarak) Microsoft’un Game Pass hizmeti %57’lik bir pazar payına sahiptir.
Microsoft’un kütüphanesine “Call of Duty”nin eklenmesi, oyunun PlayStation’da bulunmaya devam etmesinden bağımsız olarak Game Pass’i daha da cazip hale getirecektir. Gerçekten de, Bay Jijiashvili’nin belirttiği gibi, “Bu oyun başka bir yerde 60 dolara satılırken Game Pass’i daha da değerli kılacaktır.”